KEOD blogg

RSS2.0 Facebook Instagram

FETTISDAGEN

En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva ljusa vetebullen, utan fyllning. I Sverige består semlor oftast av en söt vetebulle, oftast kryddad med kardemumma, med avskuret lock och med mandelmassa och vispad grädde som fyllning under det florsockerpudrade locket.




Ingredienser:
100 gram margarin
3 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
0,5 tsk hjorthornssalt
9-10 dl vetemjöl

Pensling:

1 ägg

Fyllning till 12 semlor

Ingredienser:

225 g mandelmassa
1 ½ dl inkråm
6 msk mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Smält margarinet och tillsätt mjölken.
Värm till 37 grader.
Smula ner jästen i degbunken och häll över mjölken.
Blanda det väl.
Blanda sedan i övriga ingredienser.
Arbeta ihop till en slät deg.
Låt degen jäsa 30 minuter i degbunken.
Knåda degen lite på mjölat bakbord.
Dela den i 12-15 bitar.
Rulla varje bit till en rund boll och lägg på en plåt.
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Pensla med ägg.
Grädda bullarna mitt i ugnen 8-10 minuter tills de får fin färg.
Låt kallna.

Skär av lock på 12 bullar.
Gröp ur lite av inkråmet ur bullarna.
Grovriv mandelmassan och blanda med inkråm och mjölk.
Fördela fyllningen i hålet på bullarna.
Vispa grädden och fördela den över bullarna.
Sätt på "hattarna" och sikta florsocker över.

Så att du kan göra egna. GOTT



Det är inte bara Fettisdagen idag utan även min kära systers födelsedag 23 år gammal e hon nu. Det jobbiga är att när hon blir äldre blir jag också det, jag vill inte bli större nu, tycker det är ganska skönt att vara liten. Jag har pratat med Fredrik på mixmegalpol som ringde Hanna när hon fyllde år, nu ska han hjälpa mig att överaska syter också :D. Ska bli kul att se vad han hittar på idag. Sen ska jag nog till jossan och fika ikväll blir nog lite träning innan det, så att man kan äta flera semlor :D   <--- Fredrik Sandgren Mix megapol 


Längtar något sjukt mycket till helgen UTGÅNG med Hanna. Kommer bli sjukt kul.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Designed by Adam Alexandersson